آخرین اخبار
کد مطلب: 76983
بي‌گناه کيست؟ جان آدم‌ها يا جاده‌ها
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 705

به گزارش سلام لردگان، نبود جاده‌هاي استاندارد و طراحي بدون کارشناسي برخي جاده‌ها از مهم‌ترين عوامل سوانح جاده‌اي است. در بين آمارهاي مختلف در زمينه تلفات انساني هيچ آماري وحشتناک‌تر از ارقام تصادفات رانندگي نيست که مجموع ضايعات انساني آن در سال بيش از هر يک از بلاياي طبيعي است.

اسم  سفر که مي‌آيد، دل ايراني‌ها مي‌لرزد تا عزيزانشان به سلامت بروند و به سلامت برگردند، مرگ مسافران در تصادفات و سوانح رانندگي آنقدر راحت رخ مي‌دهد که گاهي به معناي واقعي کلمه، انسان را غمگين مي‌کند که چرا بهاي جان ايراني‌ها در جاده‌ها تا اين حد پايين است؟!

مقصر کيست؟ تصادف حاصل اشتباه و نقص يکى از سه عامل، انسان، جاده و خودرو است.

مادامى که هر يک از اين سه عامل وظيفه خود را درست انجام دهند و بدون عيب باشند، حادثه اتفاق نمى‌افتد، اما اگر يکى از اين سه عامل در انجام وظيفه تعلل ورزد يا معيوب باشد، هيچ اتفاق ناگوارى دور از انتظار نيست.

تصادف‌هاي جاده‌اي علت‌هاي متفاوتي دارند که از جمله مي‎توان به خطاي انساني، خواب‌آلودگي رانندگان، نقص فني، استاندارد نبودن جاده‌ها و بدي آب و هوا اشاره کرد. در اين ميان شايد بتوان گفت بعد از دقت و احتياط افراد، ايمني جاده‌ها در کاهش تصادفات  نقش بسيار پررنگي دارد.

بدون شک اين موضوع عقلاني است که ما عوض خرج کردن هزينه‌هاي ميلياردي درمان مصدومان بياييم يک مقدار از هزينه‌ها را براي رفع و رجوع  براي پيشگيري از وقوع اين حوادث کنيم تا ديگر شاهد حوادثي از اين دست نباشيم. يکي از محورهاي پرخطر و ترانزيتي کشور محور بروجن – لردگان است که مشکلات بسياري را براي اهالي اين منطقه و ساير مسافران به وجود آورده است و آمار تلفات و تصادفات آن بسيار بالا است.

امروزه تصادفات و خسارات ناشي از آن يکي از مشکلات عمده حمل و نقل جاده‌اي در شهرستان بروجن محسوب مي‌شود.      

شهرستان بروجن با توجه به تنوع و پيچيدگي ترافيکي آن و اهميت خاص محورهايش به علت وجود منابع طبيعي، آب و صنايع  مرتبط با آن‌ها، نقش ويژه‌اي به لحاظ حمل کالا و مسافر در کشور دارد.

شواهد نشان مي‌دهد که بر اثر تصادفات جاده‌اي رخ داده در محور خوزستان– بروجن از زمان بازگشايي محور شهرکرد - خوزستان تاکنون صدها نفر کشته، ده‌ها نفر زخمي و چندين دستگاه کاميون و سواري خسارت‌هاي جاني يا مالي ديده و لاشه‌هاي آن‌ها در پارکينگ‌هاي شهرستان بروجن است.

از ميان اين حوادث مي‌توان به چند نمونه اين چنين اشاره کرد، در تاريخ دوم ارديبهشت ماه سال  89 دو نفر از مغازه‌داران شهر بلداجي در جاده بروجن- لردگان رأس ساعت 7 صبح در يک حادثه تصادف جان خود را از دست دادند، در 13 خرداد همين سال نيز  در ساعت 18 در برخورد کاميون با سمند در گردنه حلوايي بروجن متاسفانه چهار نفر از هم استاني‌ها کشته شدند، يک هفته بعد سه نفر از جوانان لردگاني در يک حادثه تصادف با کاميون بنز جان خود را از دست دادند.

اين جاده، قرباني شدن دانش‌آموزان و معلمان زيادي را به خود ديده است، در حادثه‌اي در سال 89 دو دستگاه وانت نيسان و ميني‌بوس حامل فرهنگيان بروجني با يکديگر به شدت برخورد کردند که اين سانحه نيز دو کشته و  چهار زخمي بر جاي گذاشت.

يک هفته قبل از اين حادثه نيز دو نفر از معلمان بروجني در يک سانحه تصادف با اتومبيل سواري پرايد در اين محور ارتباطي جان خود را از دست دادند.

در حادثه جاده‌اي ديگر نيز با واژگوني اتوبوس راهيان نور در مسير بازگشت اين کاروان، 26 دانش‌آموز بروجني در سانحه تاسف‌بار واژگوني اتوبوس کشته شدند که مرگ شهادت‌ گونه اين دانش‌آموزان سبب تاثر عميق مردم استان چهار محال و بختياري شد به گونه‌اي که در شهرستان بروجن يک هفته عزاي عمومي اعلام شد.

در محور ارتباطي شهرکرد- خوزستان حوادث دلخراش بسيار زياد ديگري هم اتفاق افتاده است، در همين راستا با مسئولان مربوطه درباره علل وقوع تصادقات اين محور و اقداماتي که براي جلوگيري از اين روند در شهرستان انجام داده‌اند ترتيب داده شده است.

فرماندار شهرستان بروجن علت بيشتر تصادفات محور ارتباطي شهرکرد به خوزستان را وجود نقاط حادثه‌خيز دانست و اظهار کرد: اين محور با وجود ظرفيت بسيار پاييني که دارد اما به دليل اينکه محور ارتباطي بيشترين استان ها با جنوب کشور است شاهد تردد بسيار بالاي وسايل نقليه است.

فتاح کرمي افزود: روزانه تردد 17 هزار وسيله نقليه در اين جاده حساسيت اين محور ارتباطي رابالا برده و بي شک اين موضوع در افزايش خطرات و حوادث بي تاثير نبوده است.

وي، تعداد نقاط حادثه‌خيز محورهاي اصلي ارتباطي شهرستان بروجن را 168 نقطه اعلام کرد و گفت: از اين تعداد 36 نقطه حادثه‌خيز آن در محور بروجن- لردگان وخوزستان است.

کرمي با بيان اينکه براي رفع اين نقاط حادثه‌خيز تلاش‌هايي صورت گرفته است مهمترين اين فعاليت‌ها را حذف گردنه قاميشلو به بروجن در محور بروجن – مبارکه، احداث پل غيرهمسطح کنرک در محور بروجن- لردگان و بهسازي بلوار حضرت ولي عصر شهر گندمان عنوان کرد.

وي خاطر نشان کرد: از ديگر اقداماتي که در اين راستا صورت گرفته مي‌توان به احداث مجتمع خدماتي- رفاهي بين راهي آستان مقدس قدس رضوي در محور بروجن- لردگان اشاره کرد.

فرماندار شهرستان بروجن اظهار داشت: در محور بروجن – لردگان تابلو علايم راهنمايي و رانندگي براي تامين امنيت راه‌ها به نام vms با اعتباري بالغ بر 150 ميليون تومان به منظور اعلام پيام‌هاي الکترونيکي در راستاي کاهش تصادفات نصب شده است.

وي با بيان اينکه نگهداري از راه‌ها يک بحث مهم است، گفت: ما براي نگهداري راه‌هاي ارتباطي شهرستا ن بروجن 400ميليون تومان اعتبار هزينه کرده‌، و همچنين براي نگهداري از راه‌هاي روستايي شهرستان 200 ميليون تومان هزينه اختصاص داده‌ايم.

کرمي تاکيد کرد: مهمترين محور ارتباطي شهرستان بروجن را مي‎توان جاده بروجن- خوزستان دانست زيرا که بيشترين استان‌ها از طريق اين محور ارتباطي به جنوب کشور متصل مي‌شوند و شاهد حجم بالاي ترافيک در اين مسير هستيم.

وي ادامه داد: سال گذشته در راستاي بهسازي اين محور ارتباطي با وزير راه کشور جلسه‌اي برگزار شد که چهار بانده شدن محور بروجن به خوزستان يکي از مهم‌ترين مصوبات اين جلسه بود.

کرمي با بيان مشکلات فراواني که در اين محور ارتباطي وجود دارد، اظهار کرد: توپوگرافي و سنگلاخ بودن منطقه از دلايلي است که سبب شده کار بهسازي اين مسير با کندي به سمت جلو حرکت کند.

فرماندار شهرستان بروجن تصريح کرد: اين پروژه نياز به اعتبار زيادي دارد و مي‎طلبد مسئولان استان و نمايندگان پيگيري لازم را براي تامين اعتبار لازم براي اين پروژه داشته باشند.

امام جمعه شهرستان بروجن در رابطه با محور بروجن – خوزستان  که ترانزيتي بالا دارد و بيشتر استان‌هاي کشور را به جنوب متصل مي‌کند، گفت: ما شاهد تصادفات بسياري در اين محور هستيم و مسئولان بايد زودتر اقدام به بهسازي اين مسير بکنند.

حجت‌الاسلام غلامعلي حسين‌نژاديان ادامه داد: اين جاده ترانزيت بالايي دارد و اگر تاخير در بهسازي اين محور مربوط به منابع مالي است، اين مشکل بايد براي ساير استان‌ها هم باشد.

نماينده مردم شهرستان بروجن در مجلس نيز اظهار کرد: محور شهرکرد – خوزستان يک محور ارتباطي فراملي است و حداقل 12 استان صنعتي کشور را سرويس‌دهي مي‌کند.

امير عباس سلطاني افزود: جاده بروجن – خوزستان به دليل کوهستاني بودن منطقه، دو بانده بودن و حجم بالاي ترافيکي که دارد پاسخگوي نياز مردم نيست.

وي تصريح کرد: در آخرين جلسه‌اي که در اين راستا با وزير راه داشته‌ايم به اين نتيجه رسيديم که در اين محور بايد خط راه‌آهن از ابتداي مسير زرين شهر به خوزستان احداث شود.

سلطاني با بيان اينکه تاکنون اعتباري بالغ بر 30 ميليارد تومان براي بهسازي اين مسير هزينه شده خاطر نشان کرد: ما هنوز به اعتباري بالغ بر 110 ميليارد تومان ديگر براي بهره‌برداري اين محور و تامين امنيت کامل اين جاده نياز داريم.

وي افزود: زيربناي کل جاده‌هاي شهرستان بروجن 420 کيلومتر است که 35 در صد از آن به بهسازي نياز دارد.

سرپرست جمعيت هلال احمر شهرستان بروجن نيز با اشاره به آمار تلفات و حوادث جاده‌اي اين محور، گفت: شلوغ بودن جاده بروجن- خوزستان، استاندارد نبودن اين مسير ارتباطي و دو بانده بودن اين محور از علت‌هاي اصلي تصادفات در اين محور ارتباطي است.

آرش شيراني افزود: در شش ماهه اول سال جاري 95 در صد تصادفات شهرستان در محور بروجن –خوزستان بوده و 5 درصد باقيمانده به محور بروجن- سفيددشت اختصاص داشته است.

وي تصريح کرد: در شش ماهه اول امسال 91 دستگاه آمبولانس، 81 دستگاه خودرو نجات و 202 مورد نيروي عملياتي براي تصادفات جاده‎ايي شهرستان بروجن اعزام شده است.

شيراني از مسئولان خواست تا براي تامين ايمني جاده‌هاي شهرستان تلاش کنند و در ادامه خواستار پيگيري راه‌اندازي هر چه سريع‌تر سايت دوراهان شد.

سرپرست سازمان حمل ونقل پايانه هاي شهرستان بروجن نيز علت اصلي تصادفات در محور بروجن – خوزستان را چهار بانده نبودن مسير و کوهستاني بودن آن دانست.

لطيف فرقاني افزود: ما براي ارتقاي ايمني جاده‌ها اقدام به برگزاري کلاس‌هاي بدو خدمت و کلاس‌هاي ضمن خدمت براي رانندگان کرده‌ايم.

وي تصريح کرد: از ميا ن کل تصادفات جاده‌ايي در محورهاي ارتباطي شهرستان بروجن 53 درصد شامل سواري‌ها و مابقي را انواع کاميون در برمي‌گيرد.

رئيس بيمارستان ولي‌عصر(عج) شهرستان بروجن نيز اظهار کرد: به علت تصادفاتي که در محورهاي ارتباطي شهرستا ن بروجن صورت مي‌گيرد ماهيانه 300 مراجع سرپايي و 450 مراجع بستري شده به بيمارستان مراجعه مي‌کنند.

عليرضا جعفري، تعداد فوت شدگان بر اثر تصادف در شش ماهه اول سال جاري اين بيمارستان را 16 نفر اعلام کرد و افزود: اگر درصدد بهسازي و تامين امنيت جاده‌هاي شهرستان اقدامي صورت نگيرد، بي‌شک اين آمار افزايش پيدا خواهد کرد.

جعفري تصريح کرد: اين محور به قتلگاهي براي اميد‌هاي آينده اين مرز و بوم تبديل شده است.

مدير شرکت مسافربري پرواز با بيان اينکه محور بروجن- لردگان در استان چهار‌محال و‌بختياري به علت تردد زياد ماشين‌هاي سنگين و يک بانده بودن نا‌امن است، اظهار کرد: اين جاده تا مسئولان اقدامي جدي براي ايمن‌‌سازي آن انجام ندهند دست از بلعيدن جان انسان‌هاي بي‌گناه برنخواهد داشت.

مهدي ملک محمدي گفت: تعداد وسايل نقليه و اتوبوس‌هاي اين محور 30 دستگاه بوده که به دليل ناامن بودن اين مسير به هشت دستگاه رسيده است.

وي تصريح کرد: مشکلات فني جاده بروجن- لردگان به اندازه‌ايي مي باشد که راننگان هر شش ماه مجبور به تعمير موتور ماشين‌هايشان مي‌شوند.

يکي از رانندگان خط بروجن – لردگان مشکل اين جاده را ظرفيت پايين جاده و تردد بالاي وسايل نقليه در اين محور دانست.

هوشنگ آقالر گفت: اين جاده نقاط‌حادثه خيز و دست‌اندازهاي بسياري دارد که هم باعث بسياري تصادفات و هم وارد شدن صدمه به ماشين‌ها مي‌شود.

راننده ديگري که تقاضا کرد نامش پنهان بماند گفت: چند نفر ديگر بايد قرباني اين جاده شوند تا مسئولان براي بهبود وضعيت اين جاده قدمي بر‌دارند.

وي با بيان اينکه اين جاده با يک بانده بودن محور ارتباط 15 استان، تردد کاروان‌هاي راهيان نور، انتقال مواد اوليه کارخانجات فولاد جنوب کشور و همچنين واردات بنادر جنوبي کشور را پوشش مي‌دهد، افزود: جاده‌اي به اين مهمي نيازمند توجه بيشتر مسئولان براي کاهش تصادفات جاده‌اي است.

اين راننده تصريح کرد: اگر به علت بدي وضع اقتصادي دولت نمي‌تواند محور بروجن – لردگان را چهار بانده کند لازم است که در کوتاه مدت دستور حذف ترافيک سنگين اين جاده داده شود.

رئيس اداره ترافيک و ايمني اداره‌کل اداره راه و شهرسازي نيز اظهار کرد: کمبود اعتبار لازم سبب شده زمان لازم براي چهارخطه شدن محور شهرکرد – خوزستان طولاني شود.

وي گفت: پروژه چهار بانده شدن محور شهرکرد –خوزستان از سال 86 شروع شده و پيش‌بيني مي‌شد که در طول سه سال به اتمام برسد اما به دليل کمبود تخصيص اعتبارات به طول انجاميده است.

يکي از شهروندان بروجني نيز گفت: انتظار مردم شهرستان بروجن براي پيشرفت درزمينه‌هاي گردشگري، صنعت و کشاورزي شتاب بخشي به اجراي طرح‌هاي آبرساني و جاده‌سازي است.

وي با اشاره به اينکه محورارتباطي بروجن به لردگان از محورهاي پرتردد و حادثه‌خيز چهارمحال وبختياري است ، افزود: توسعه جاده بروجن- لردگان نيازمند بودجه ملي است و دولت بايد هرچه سريع‌تر بودجه موردنياز را اختصاص دهد تا ديگر شاهد تصادفات مرگ‌بار در اين مسير نباشيم.

.................................
گزارش از نسيم قدوسي بروجني

منبع:خبرگزاري تسنيم
.................................

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس